Přehled novinek ve verzi 1.8 a náhled do budoucna

 

Před více než deseti dny vyšel Minecraft 1.8 pre-release. Ten nás měl bezpochyby navnadit na nadcházející verzi 1.8 a také trochu kompenzovat její neustálé oddalování. Jenže od té doby se leccos změnilo a já se pokusím sepsat všechny novinky, které obsahuje Minecraft 1.8, jenž vyšel 14. září. Kromě toho také naznačím, co by nás mohlo čekat příště. Text jsem postupně prokládal odkazy na MinecraftWiki, takže si k příslušným novinkám můžete přečíst podrobnosti (v angličtině).

Čeho jsme se vlastně dočkali?

Vezmu to pěkně popořadě a začnu tím nejdůležitějším – co vlastně Adventure Update obsahoval. A že toho není málo!

  • Nový kód pro generování biomů. V praxi to znamená, že už nenarazíte na biomy podivných tvarů a velikostí, a pravděpodobně Biomy budou také lépe upravitelné pro modéry.
  • Nový mob – Enderman. Vsadím se, že jste o něm již slyšeli. Pokud ne, tak jen jedna rada – až uvidíte vysokou černou postavu zahalenou v oblaku temnoty, nespouštějte z ní oči! Ještě má sice pár much  – nefunguje korektně v multiplayeru – ale věřím, že se brzy dočkáme nějakého patche.
  • Přibylo šoupátko pro FOV (Field of View, neboli zorné pole)
  • Přibylo nastavení světlosti (brightness) hry – když si ho dáte na max, je docela slušná šance, že uvidíte dost dobře i ve tmě. Bezpochyby to využijí také lidé, kteří natáčí videa.
  • Za zabíjení monster nyní získáte zkušenostní orby. Jimi se vám postupně plní „XP bar“. Po naplnění získáte novou úroveň. Momentálně to ale jinak nemá žádné využití.
  • Ve světě se generují vesnice s políčky, cestami apod.
  • Přidány Huge Mushrooms (velké houby). Dají se vypěstovat použitím Bone Meal (kostní moučky) na normální, malou houbu. Po rozbití velké houby z ní padají malé houby, které se tak dají efektivně získávat.

    Klikněte na obrázek pro větší velikost.

  • Vykreslování světla používá několik textur místo pouhé úpravy barev. Než abych se to snažil nějak srozumitelně vysvětlit vás radši pošlu rovnou do hry – atmosféra při západu slunce je prostě úžasná. Navíc světlo pochodní a dalších zdrojů světla je teď mnohem přívětivější, teplé.
  • Při útoku můžete provést kritický zásah za 150% útoku. Když se vám povede zasáhnout potvoru při pádu, udělíte kritický zásah vždy.
  • Hra si pamatuje typ a zdroj útoku.
  • Některé druhy poškožení ignorují zbroj – např. hoření, topení se ve vodě apod., ovšem když stojíte v ohni, brnění vás chrání.
  • Led se (v chladných biomech) šíří jen z jiného ledu nebo od pobřeží, takže už nehrozí, že se znenadání začnou objevovat kostky ledu které jste předtím tak pracně odkopali.
  • Výbuchy jsou hezčí. Zaslechl jsem, že by snad také měly být méně náročné na výpočet, ale neověřoval jsem to. Kdo to zkusí na svém vypiplaném světě otestovat pěti stacky TNT? :)
  • Výška světa se nemění, ale je snáze upravitelná. Můžeme se tedy těšit na módy, které nám jí zvednou třeba na dvojnásobek!
  • Přidáno sprintování (ve výchozím nastavení ťukněte do W dvakrát a pak ho držte a normálně choďte). Ale pozor, rychleji pak vyhladovíte.

    Několik kousků jídla. Zleva: Porkchop, Cooked Porkchop, Raw Beef, Steak (Vepřové, vařené vepřové, hovězí a hovězí steak)

  • Přidán hlad. Pokud jste sytí, automaticky se vám doplňáje zdraví. Naopak hladovíte-li, zdraví docela rychle ubývá. Farmaření, lovení zvěře, chytání ryb a shromažďování potravin díky tomu konečně získalo opravdový význam. Aby strava nebyla tak jednotná, bylo také přidáno několik nových druhů masa včetně jejich opeřených variant (kuřecí, hovězí). Souvisí s tím také jedna praktická věc – když zvíře uhoří, maso z něj vypadne již upečené. No a protože by za předchozích podmínek bylo nošení jídla obtížné, je nyní stackovatelné (dá se skládat na sebe).
  • Přidán seznam serverů. Konečně! A není to jen obyčejný seznam, ale zobrazuje také ping k serveru, počet hráčů a verzi Minecraftu která tam běží. Po připojění na server pak navíc stačí podržet tab a zobrazí se vám seznam uživatelů online a jejich pingů.
  • Vylepšené chování luků. Dají se natahovat (čím více natažený tím je rána silnější) a Skeletoni (kostlivci) jsou o poznání přesnější.

    Poznáte meloun?

  • Přidány melouny. Po rozbití z nich vypadne několik kousků melounu, které se dají složit do bloku, sníst nebo přeměnit na semínka. Melouny se také snadno pěstují, ale semínka nejprve musíte najít v…
  • Abandoned Mine Shaft. Jde o „opuštěné doly“. Můžete v nich najít jak truhly plné pokladů (semínka melounů, diamanty, železo aj.) tak kvanta dřeva, kolejí, plotů a neposledně také jeskynní pavouky (Cave Spider) s jejich spawnery a pavučinami. Nejzajímavější na modrých pavoucích je především fakt, že se protáhnou škvírou velkou 1×1 blok a jejich kousnutí vás (nehrajete-li na easy) otráví na zhruba 5 sekund. Takže přepněte rychle obtížnost na Easy nebo Peaceful a můžete číst dál…
  • Úpravy generátoru však opuštěnými doly nekončí. Objevily se také Ravines (rokle/strže) – obrovské praskliny v zemi. Osobně jsem toho názoru, že už ani nepotřebujete klasicky dolovat, protože projdete jednu takovouhle trhlinu a máte materiálu habaděj.
  • Místo původního systému vodních ploch se teď generují opravdová moře a řeky. Řeky sice netečou, ale mají uvěřitelný tvar. Loďky tím nabyly velkého významu.
  • Dýně se dají pěstovat podobně jako melouny. Po zkušenostech z hraní 1.8 si troufám tvrdit, že dýňová semínka jsou podstatně vzácnější než melounová.
  • K plotům byly přidány Fence Gate (vrátka). Bohužel se nedají napojit na redstone.
  • Přidán Silverfish blok. Jde o „obyčejný blok kamene“, ze kterého po rozbití „vypadne“ malá „stříbrná rybka“ (ryběnka) a zaútočí na vás.
  • Ve hře se také objevilo několik dalších bloků, především docela pěkný druh kamenných cihel (z něhož se dají stavět také schody a půlbloky) a různé popraskané (cracked) varianty již existujících kostek.
  • Přidány rozsáhlé podzemní Strongholdy (pevnosti). Měly by se generovat pouze třikrát pro každý svět.
  • Do hry bylo přidáno víno. V pre-release jsme se poněkud bavili, protože se šířilo naprosto neomezeně a rozrostlo se po celém městě. V novější 1.8 to už spravili a víno se šíří jen 4 bloky daleko.
  • Přidány Glass Panes (okenní tabule skla) a Iron Bars (železné mříže). Řekl bych že hru příjemně osvěžují – okna totiž opravdu vypadají jako okna a ne jako neprůstřelné sklo.
  • Bylo opraveno nekonečné šíření hub.
  • Jeskyně už by neměly mít tolik slepých uliček.
  • A nakonec již tradičně byl odstraněn Herobrine.

Creative mód

Malou, samostatnou kapitolku si zde creative mód zaslouží. Poprvé se totiž oficiálně stal součástí Minecraftu Beta. Měli jsme tu Classic, potom náhražky v podobě modů jako TooManyItems a SinglePlayerCommands, ale konečně už nemusíte instalovat žádné módy, abyste dosáhli podobné funkcionality.

Klikněte na obrázek pro větší velikost.

Do Creative módu vstoupíte při vytvoření světa – nelze mezi ním a survivalem tedy volně přepínat. Výjimku tvoří snad pouze operátoři serverů, kteří můžou na survival serveru zapnout creative a oddat se, alespoň sami pro sebe, svému stavitelskému duchu.

V creative módu máte neomezené zdraví, můžete létat (dvakrát poťukejte mezerník; nahoru mezerníkem, dolu shiftem, opětovné poklepání mezerníku létání zruší), místo inventáře máte k výběru velkou část bloků a předmětů ze hry které stačí přesunout do lišty k použití a navíc můžete posouvat čas (klávesami F6 a F7)*. Až na tyto drobné vychytávky se však svět chová jako survival – spawnují se mobové, generují se spawnery, všechno hoří jako obvykle…

*) Omlouvám se za mystifikaci ohledně posouvání času. Hrál jsem hlavně pre-release, kde se mi tahle funkce líbila. Údajně tam však byla pouze kvůli PAXu aby mohl Notch předvést již zmiňovaný světelný engine a vícenásobné texturování. No a do pre-release 1.8 se to dostalo prostě tak, že na to zapomněli :)

Co nás čeká v nadcházejících verzích?

Minecraft Beta 1.9 (nazvaný pravděpodobně Nether update) bude nejspíš jedna z posledních vydaných verzí před plnou verzí Minecraftu. Co přesně bude obsahovat můžeme jen hádat, ale pár věcí už je téměř jistých. A podle nich se opět máme na co těšit.

  • Kráva? Houba? Ne. Mooshroom!

    Kód biomů by měl být kompletně dokončen – především sněžné biomy, biomy s velkými houbami (ty by měly zahrnovat také nového moba Mooshroom) a nový druh trávy.

  • Mohly by se objevit také sopky. Potvrzené to není, ale Notch někde zmínil, že by to byl zajímavý nápad.
  • Ve vesnicích by se měly objevit NPC (postavy ovládané počítačem). Snad s vámi i budou mluvit, obchodovat a útočit, když se jim vesničku pokusíte rozebrat.
  • Využití by také měly dostat zkušenostní orby a získávání úrovní, o němž jsem psal na začátku článku. Každá nová úroveň vám nejspíš dovolí přidat si nějakou schopnost – třeba větší množství zdraví, větší výdrž a podobně.
  • Rozmnožování zvířat.
  • Několik nových zvuků (pro nůžky, minecarty, Slimy apod.).
  • Počet Strongholdů by se měl zvýšit na nekonečno a standardně se tak zařadit do generování světa. Navíc by se ve Strongholdech měli objevit speciální bossové.
  • Vylepšený systém brnění a také jeho větší výdrž.
  • Update by měl také obsahovat (aby vůbec dostál svému jménu :) nějaké úpravy Netheru. Zmíněny byly Netherrack Bricks (cihly z Netherracku).

Závěr

Nepochybuji, že valná většina z vás už Minecraft Beta 1.8 zkusila. Doufám však, že i tak pro vás článek byl přínosem a  třeba jste se dozvěděli něco, co ještě nevíte.

A vůbec, hráli jste to už? Jak se vám to líbí? Myslíte, že je nová verze Minecraftu přínosem? Chybí vám tam něco, nebo se vám něco nelíbí? Napište do komentářů, co si o updatu myslíte! Pochopitelně nepohrdnu ani konstruktivní kritikou k článku.

Nakonec ještě uvedu použité zdroje:

Původní, Mojangem vytvořené logo (ingame pro trailer) Adventure Updatu. Klikněte pro zvětšení.

Tagged with: , , , ,
  • Filip Zavoral

    Dneska sem s kámošem zkoušel v MC 1.8.1 najít vesnici, dung nebo něco z těch novinek a jediné na co sme za 4 hodiny chůze a hledání narazily byl ten nový mob. Takže mě to pěkně štve.

    • Anonym

      Tak jste mohli zkusit jiný seed, zas tak vzácné ty nové věci nejsou. (Předpokládám, že jste nehledali na starší mapě).

      • Filip Zavoral

        No právě že jsme to hledali v mapě kterou máme rozehranou asi půl roku. Šli jsme teda tam, kde jsme předtim ještě nikdy nebyli protože sem si myslel, že ty vesnice se generují jen na místech které byli odhaleny až v 1.8.

        • A je ti 8 nebo si jen zdegenerovaný?

          • Filip Zavoral

            Co tě zase žere? Se nemůžu zeptat?
            Laskavě se uklidni.

          • Kvalitní a inteligentní komentář. Vypadá to, že 8 let je spíš tobě :D
            Příště se zdrž komentáře, když nemáš co říct

        • Echeche, dle mého to vyžaduje rozject zbrusu novou mapu, abys našel ony nové přidané věci. Neříkej, že tě to nenapadlo…

          • Anonym

            Tak jako zase, pokud vycházíš z toho, že když na staré mapě jdeš do končin, kde jsi předtím nebyl, což on říkal, generuje se už nová mapa…co ty víš. Samozřejmě je založení nové mapy logičtější řešení, ale pokud vycházel z dotváření staré mapy, nemohl to vědět…

          • dwi

            V případě multiplayeru se musí upravit level.dat, aby se ti na nově vygenerovaných chunkách generovaly i stavby (vesnice, strongholdy, možná i opuštěné mineschafty)

          • Anonym

            Dobře, ovšem tohle, podle mě, není informace všeobecně známá, takže z toho asi nevycházel…

    • Malanius Privierre

      me se povedlo jednu vesnici najit… z pulky byla umistena v kopci… :D

    • David Black

      No já našel ty opuštěné doly se spanerama těch jedovatých pavouků+endermana. TO je vše :D
      BTW.: Právě na endermana nesmíte koukat pač vám nc neudělá dokuď se na něj nepodíváte. Potom otevře tlamu a vy můžete zdrhat nebo doufat že mu zdrhnete, nebo ho zabijete (bojí se vody :) :D)

  • náhodou někdo seed se Strongholdem? Zatím jsem nenašel

  • Anonym

    Moc pěkně sepsaný článek, chybí mi tu jen pár drobností, hlavně popis nových biomů. Dobrá práce.

  • Vcelku dobrý recenzent a rezence, a skvěle podané, avšak tu už pár recenzí bylo. Zavěr líbilo se mi to. známka jako ve škole 1-.

    • dwi

      To není recenze, to je pouze přehled všech novinek :) Závěr jak se ti 1.8 líbí si musíš udělat sám :)

      • To sice jo ale můžeš to brát jako recenzi o novinkách. Líbí se mi to ano já jen vyjádřil svůj názor na tuto ´´recenzi´´ :-)

        • Anonym

          Asi úplně nechápeš význam slova recenze – to je subjektivně objektivní hodnocení. Tohle je výčet změn bez vyjádření názoru. Zapamatuj si ten rozdíl, propříště. :) 

  • Anonym

    Ta houbova krava (mooshrum) je pekne divna. Doufam, ze je to jenom vtip.

  • docela mě zajímá   kolik bugů se ještě  najde po tak velkym Update .. dneska mě naštvalo že sem moch do Minecartu nasednout  z velký  dálky a přez zdi ..  .. 

  • Anonym

    Konečně jedno shrnutí 1.8, které k něčemu skutečně je. Doufejme, že autor článku se nemýlí s verzí 1.9, která by snad konečně měla přidat to zajímé k verzi 1.8 Přiznejme si, že verze 1.8 je spíše jakousi kostrou, na kterou 1.9 pověsí ty ozdobičky.

  • Chvála Bohu! Konečně normální článek týkající se minecraftu one point eight :))) Až na malé detaily které si nezmínil jako malý příklad uvedu rypáčky u prasátek nebo to, že v creative modu už nejde používat klávesy F6 a F7 na změnu režimu dne dále pak detail ohledně F8 (funkce jež byla příchodem 1.8 odstraněna) – plynulý pohyb myši. Všechno si snad jinak zmínil a jsem rád za dobrý článek od někoho na kom je vidět že si update opravdu zahrál a jen tak si nevymýšlí. Zároveň oceňuji to že si jemný v kritice a na nic si nestěžuješ a povětšinou všechno dobře a objektivně chválíš. Mám rád lidi co dovedou ocenit práci jiných lidí ať už je jakákoliv ;)) Za mě zatím nejlepší článek tykající se Adventure update.

    • dwi

      Funkce kláves F6 a F7 nikdy v Creative být neměla. To bylo pouze do hry zabudováno pro PAX, aby notch ukázal v akci ten jeho nový lighting systém.

  • Anonym

    Článek jsem jako jeden z mála dočet do konce a líbil se mi (velmi), osobně mám radší souhrny a náhledy, než: ,,…čeká nás tohle a tohle…“. Já stále hraji na 1.7.3, jelikož čekám na SPC (pro 1.8), ale docela rád si zahraju a prozkoumám 1.8. Co se týče Creative módu, tak (subjektivní!!!) já ho nemám jak využít, používám TMI, SPC a WE :D.
    Na 1.9 se taky těším, přibudou doufám npc ve vesničkách a mohli by doufam přibejt spousty novejch bloků (to se mi nesplní). A co dodat k Nether update? Snad jen, že by mohli udělat Nether nějak lákavější a zábavnější (aktuálně je docela “suchej“).
    Jak už tu někdo psal: ,,Za mě zatím nejlepší článek týkající se Adventure update.“

  • Adam Fojtík

    Hurá, na tohle jsme celou dobu čekali, a dočkali jsme se :) Amunaku, gj!

  • 5stackov tnt je uplne v pohde na 10fps počas výbuchu a potom (asi o 3 sekundy) to bolo zas na 70fps na nastavenie Distance Normal. Graphics Fast.  A to bolo to najdvôležitejšie!

  • Anonym

    Jednak TNT se o hodně míň seká, odpálil jsem 5×5 věž z TNT od bedrocku až na vrstvu 128 a skoro se to nesekalo, a na 1.7 se to sekalo hodně.

    • Anonym

      Když si člověk (neopatrně) hraje s WE (WorldEditem) tak se ti TNT vždy lagne :D

      • Anonym

        :D moje zkušenost: http://www.youtube.com/watch?v=gr9C75dcH34

  • 1.6:HEROBINE odstraněn
    1.7.HEROBINE odstraněn
    1.8:HEROBINE odstraněn
    1.9:HEROBINE odstraněn?

    • Anonym

      Herobrine se nedá odstranit :D

      • anketa:až uvidíte herobina uděláte:
        a):zmlátíte ho mečem
        b):dáte k němu ceduli s nápisem:NERUŠIT
        c):zapálíte ho
        d):rozbijete mu hubu
        e):dáte k němu minu a něak jí zapněte
        f):dostanete infarkt
        g):zavoláte maminku

        • Anonym

          UMŘETE!

          • další možnost
            před smrtí mu můžete dát do držky

  • Anonym

    Jo a jinak kdo ještě neměl čest s tím Cave spiderem, tak Vám řeknu, že je o hodně těžší ho zabít. A když je tam ještě spawner, tak je to velice zajímavé :D. Utočí mnohem rychleji než obyčejný pavouk a když bojujete třeba se 3, tak aspoň bez iron zbroje neobejdete, protože bych řekl, že mají i větší počet životů. Jinak jak bylo říkáno v článku dávají otravu a prolezou 1×1. Nevím jestli se mi to zdálo, ale byli možná trochu menší než jejich černí kolegové. Doufám, že jsem pomohl těm, kteří ho ještě nenašli a přeji hodně úspěchu, až ho najdou na živo. 

  • Petr Zvěřina

    Fluttershy!

Přihlásit se...

Zapomenutéheslo ?

Registruj se u nás!

Indikátor síly Hesla

Your password must be at least 8 characters long. To make your password stronger, use upper and lower case letters, numbers, and the following symbols !@#$%^&*()


Před registrací se ujistětě že jste napsali správný email a že v něm máte nějaké místo, hlavně uživatelé seznamu.