Jeden rok v náruči Microsoftu

Tento článek mám v hlavě už víc než půl roku, ale neměl jsem motivaci vydávat ho na skoro mrtvém webu. Se spuštěním Novu se objevilo několik článků a třeba nám současná forma vydrží. :)

Dnes je to přesně rok, co studio Mojang oficiálně ohlásilo, že ho odkupuje společnost Microsoft. Na to, co se s Minecraftem dělo v následujícím roce, ale i na události, které odkupu předcházely, bych se rád v tomto článku podíval.

Začnu od začátku. Rok 2014 byl na události okolo Minecraftu bohatý.

V lednu začaly vycházet snapshoty k nové verzi 1.8 (kterou používáme doteď), souběžně s tím bylo vydáno několik dalších oprav verze 1.7. Poslední podverze 1.7.10 vyšla v červnu.

V únoru Mojang spustil svoji službu Realms, která poskytuje za 10 € měsíčně hosting snadno použitelných malých serverů především pro menší skupinky přátel a rodiny. Globálně byly Realms spuštěny v květnu.

V červnu začaly události, které otřásly komunitou a nejspíše do značné míry ovlivnily zářijový prodej studia a hry. Mojang oznámil novou EULA (podmínky používání hry), která měla značně omezit možnost vydělávat na provozu herních serverů. Ta se setkala se všeobecným odporem především ze strany provozovatelů velkých sítí serverů, a postupně i celé herní komunity. Kromě toho, že znemožňovaly serverům fungovat tak, jako dosud, nebyly podmínky sepsány dostatečně srozumitelně a vzešlo z nich mnoho nedorozumění. Proto Mojang vydal upřesnění, které podmínky dále zpřísnilo.

Uprostřed tohoto chaosu oznámil EvilSeph, vývojář projektu Bukkit (neoficiální plugin API, kterou využívala většina serverů), že projekt kvůli nespokojenosti s přístupem Mojangu a jeho podporou ukončuje. Komunita zpanikařila a Mojang musel zareagovat. Jen tak mimochodem oznámil, že EvilSeph nemá právo projekt ukončit, protože patří Mojangu (od doby, kdy najal jednoho z původních zakladatelů Bukkitu, Dinnerbona) – o čemž v podstatě nikdo včetně členů projektu nevěděl. Jeb slíbil, že Bukkit na verzi 1.8 v případě potřeby updatuje sám.

Členové týmu Bukkitu se cítili podvedeni, protože ani nevěděli, že jim projekt nepatří a nemají nad ním kontrolu, zatímco dřeli bez podpory ze strany Mojangu. Většina z nich rezignovala. Jeden z přispěvatelů, Wolverness, se rozhodl místo tichého odchodu Bukkit potopit úplně. Na základě  licence GPL, pod kterou Bukkit vycházel, začal právně napadat Mojang a podal DMCA žádost na úplné zastavení projektu. Mojang jeho nárok odmítl, ale nakonec se rozhodl nejít k soudu a Bukkit odepsat.  To zasáhlo i další projekty, které od něj bylo odvozené. Wolverness tak zasadil komunitě hry obrovskou ránu.

Začala práce na vývoji nových řešení – největším z nich je pravděpodobně Sponge, jehož vývoj stále probíhá. Většina serverů v současnosti využívá Spigot, jemuž se podařilo z obtížné právní situace vybruslit.

V září konečně vyšla očekávaná verze 1.8. Ve stejné době byl Minecraft vydán na platformách XBOne a PS4. 15. září Mojang ohlásil, že byl odkoupen firmou Microsoft za 2,5 miliardy dolarů. Co majitele Mojangu v čele s Notchem, který vždy nabídky k odkupu odmítal, k prodeji vedlo, nevíme. Z jeho vyjádření se ale můžeme domýšlet, že velkou roli hrála únava z reakcí komunity (někteří hráči mu vyhrožovali smrtí) a ztráta zájmu o vývoj hry, která se mu svou velikostí vymkla kontrole. Notch se s prodejem svého podílu stáhl do ústraní (a koupil si obří dům).

V říjnu vyšla verze Minecraftu na PS Vita a v listopadu spolu s dokončením prodeje Notch, Carl a Jacob, původní zakladatelé, opustili Mojang. V té době jsem také dokončil svou diplomovou práci, ve které jsem se Minecraftem a i přímo komunitou Majncraftu zabýval. V budoucnu o ní očekávejte článek.

Co od té doby Microsoft s Minecraftem udělal? Překvapivě málo. Vývoj pokračuje stejně pomalu jako obvykle (ne-li pomaleji) a bez jakýchkoli zásahů shora. První snapshoty verze 1.9 začaly vycházet až po dlouhé pauze v červenci.

První novinkou bylo předvedení prototypu MS Hololens, v němž Minecraft výrazně figuroval. Je možné, že časem si Minecraft osaháme naživo ve vlastním obýváku.

V červenci proběhl v Londýně Minecon, který se stal největším conem určeným jedné hře v historii. Na něm byl oznámen další příspěvek Microsoftu ke značce Minecraft – verze pro Windows 10. Ta vyšla zároveň s vydáním tohoto operačního systému a jde v podstatě o Pocket edition hratelnou na PC. Pro majitele klasické PC verze je zdarma a její vývoj by neměla ovlivnit. Na Mineconu byla také oznámena nová adevntura od studia Telltale – Minecraft: Story Mode. Ta má vyjít už letos na podzim a nikdo neví, co od ní můžeme čekat.

Později v červenci byl také oznámen film založený na Minecraftu, který má režírovat Rob McElhenney (Mac z It’s Always Sunny in Philadelphia) je vidět, že Microsoft značku hodlá konečně začít využívat, kde to jen jde. Opět nikdo netuší, co od filmu čekat. Třeba nás příjemně překvapí.

Pro úplnost zmíním ještě únorové zavedení možnosti změnit si Minecraftovou přezdívku, kterou si komunita dlouho žádala. Tím se dostáváme do finále.

Po divokém roce 2014 se zdá, že se situace ustálila. Práce na verzi 1.9 pokračují stejně pomalu jako vždy, Microsoft kromě ohlášení několika nesouvisejících projektů do PC verze hry nijak nezasahuje a komunita staví a přežívá tak, jak tomu bylo v předchozích letech. Snad nás v budoucnu nečekají nepříjemná překvapení a třeba se i dočkáme té oficiální modAPI…

V článku jsem čerpal především z Minecraft Wiki a příspěvků na redditu. Pokud by někoho zajímaly zdroje, rád je poskytnu.

 

Přihlásit se...

Zapomenutéheslo ?

Registruj se u nás!

Indikátor síly Hesla

Your password must be at least 8 characters long. To make your password stronger, use upper and lower case letters, numbers, and the following symbols !@#$%^&*()


Před registrací se ujistětě že jste napsali správný email a že v něm máte nějaké místo, hlavně uživatelé seznamu.